Ontdek de kracht van artificial intelligence: betekenis, kansen en bedreigingen

AI wat is het?

Wat is de betekenis van artificial intelligence? Nu je dit leest, wil je vast weten wat artificial intelligence (AI) precies is. In dit blog leg ik je de betekenis van AI uit, laat ik je zien hoe artificial intelligence jouw bedrijf kan versterken, wat de bedreigingen zijn en ook wat de rol van de mens is in deze slimme technologie.


Artificial intelligence betekenis

We noemen artifical intelligence ook wel kunstmatige intelligentie of AI. Bij artificial intelligence geven we als het ware een stukje menselijk brein aan een machine. Zo kan die machine menselijke taken uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan leren, plannen en creatief zijn. Dat doet ze aan de hand van een algoritme en het herkennen van patronen. Komt er nieuwe informatie beschikbaar, dan leert het systeem daarvan en past zich aan.


Large Language Models betekenis

Large Language Models (LLM) zijn een voorbeeld van een type AI. LLM’s, zoals het bekende ChatGPT, analyseren enorme hoeveelheden tekst. Daardoor leren ze hoe menselijke taal werkt, kunnen ze het begrijpen en zelf schrijven. Stel je een vraag aan dit type AI, dan heeft het patronen aangeleerd, waardoor het weet welk antwoord het jou moet geven.


Definitie artificial intelligence 

AI klinkt als vrij nieuwe term, maar je vindt deze al langer terug in wetenschappelijke artikelen. Marvin Minsky, een van de grondleggers van artificial intelligence, beschreef het als “de wetenschap van het maken van machines die dingen doen die intelligentie zou moeten doen als gedaan door mensen.” Ja, lees dat nog maar een keer… Vandaag de dag definiëren we AI als een systeem dat zijn omgeving kan waarnemen, acties kan ondernemen om doelen te bereiken, en dat vermogen heeft om gegevens te interpreteren en te analyseren om te leren en zich aan te passen.


Artificial intelligence is ouder dan je denkt

Artificial intelligence is niet zo nieuw als het lijkt. De laatste tijd hoor je vast veel van nieuwe tools die je helpen met het schrijven van teksten, maken van afbeeldingen en video’s. Maar de AI-technologie maakt allang deel uit van ons dagelijks leven. Denk bijvoorbeeld aan intelligente zoekmachines en algoritmes die productaanbevelingen doen op basis van behoeften, maar ook Netflix die je een nieuwe serie aanbeveelt aan de hand van jouw kijkpatronen. Het gaat om tools die menselijke taken van ons kunnen overnemen.  


Wat zijn de kansen voor bedrijven rondom AI?

Nu je weet wat de betekenis van artificial intelligence is, wil je natuurlijk ook weten hoe je deze technologie praktisch kunt toepassen binnen jouw bedrijf. Ik schets je graag een aantal kansen waarmee AI je bedrijf verder helpt: 

1. Analyseer snel data

Staar jij uren naar de data uit je bedrijf om er logische conclusies uit te trekken? Of nog erger: verzamel je wel data maar doe je er vervolgens weinig mee? Artificial intelligence tools als Microsoft Power BI en Copilot kunnen je helpen om snel data te analyseren en te visualiseren. Het helpt je om patronen binnen bijvoorbeeld je productieproces te vinden en verbanden te leggen. Zo kun je gemakkelijker problemen voorkomen en je bedrijfsprocessen verbeteren. 

Een volgende stap is AI in zetten om met de gelegde verbanden voorspellingen te doen en als het ware jouw beslissing te nemen voordat jij van het probleem op de hoogte bent.

2. Vul je creativiteit aan en verbeter je marketing

Een goede tekst, een nieuw logo of bijvoorbeeld een foto of zelfs video voor bij een blog. Heb je een idee, maar kom je nog niet helemaal tot het juiste eindresultaat, dan helpt AI je zeker verder.
Vraag ChatGPT bijvoorbeeld om onderwerpen voor je volgende blog. Gebruik Clearscope om je webteksten te optimaliseren voor zoekmachines. En optimaliseer het geluid van je podcast met Auphonic. Superhandig voor marketeers en ondernemers die zelf hun marketing doen. 


3. Werk efficiënter

Met bovenstaande kansen, maak je je werk meteen een stuk efficiënter. Tools als ChatGPT geven razendsnel antwoord. Vaak sneller dan jouw creativiteit uit je hoofd komt, of jij data analyseert. En soms zorgt het ervoor dat je zelfs minder collega’s nodig hebt voor bepaald werk. Een chatbot op je website die klantvragen beantwoordt, scheelt weer tijd van een collega die handmatig vragen per e-mail beantwoord. En wat denk je van het voorspellen van afzet, het inplannen van onderhoud en het plannen van je logistiek. Het is allemaal mogelijk met de juiste tools. En voor bijna elk denkbaar onderwerp zijn tools beschikbaar.


4. Bespaar kosten en voorkom verspilling

Een branche die optimaal gebruik maakt van artificial intelligence vind ik de agrisector. Slimme computers weten per koe precies welke en hoeveel voeding het dier nodig heeft en schotelt dat voor. Zo blijven koeien gezonder wat meer melk oplevert en spaar je dokterskosten uit. Tomatentelers kijken met drones welke tomatenplanten er door ongedierte bedreigd worden en kunnen direct een individuele behandeling toepassen. Dat scheelt een hoop bestrijdingsmiddelen. En in de tulpensector voorspelt de teler hoe de tulpenbol groeit aan de hand van data1, zodat hij een betere bol kan produceren. Allemaal handige informatie waardoor je een hoop grondstoffen en dus geld kunt besparen. 

Je merkt het al. Kansen zat met artificial intelligence, maar hoe je deze kunt toepassen, is erg afhankelijk van de branche waarin jij werkt. Wil je weten wat AI voor jouw bedrijf kan betekenen, stuur mij dan een mailtje. Dan kom ik graag langs om eens met je mee te denken. 

stuur een e-mail 


Wat zijn de bedreigingen voor bedrijven rondom AI?


Klopt de output wel?

Bij artificial intelligence gebruikt de computer allerlei informatie, die het geleerd heeft. Dat levert vaak nuttige uitkomsten op, maar jij als mens hebt nog altijd de belangrijke taak om de uitkomst te controleren. Laatst vroeg ik ChatGPT bijvoorbeeld om een tip voor een restaurant in mijn woonplaats. Het systeem kwam met 3 restaurants die helemaal niet bestaan. Nu had ik dat snel door, maar vraag je iets over een onderwerp waar je minder veel vanaf weet, dan kan het herkennen van foutieve informatie lastiger zijn. Scherp zijn als mens op de uitkomst is daarom heel belangrijk. Je kunt een AI-tool zeker wel gebruiken, maar zet het in als inspiratiebron en hulpmiddel. Neem geen informatie klakkeloos over. 


Werkgelegenheid

Met steeds meer opkomende AI-tools zijn sommige mensen angstig om hun baan te verliezen. Bestaat hun baan straks nog wel, als de computer taken kan overnemen? Heb je straks nog een fotograaf of tekstschrijver nodig? En een klantenservice? De boer van vroeger die zijn koeien molk op een krukje is tegenwoordig een boer die kijkt naar data op de computer. Banen veranderen zeker. Maar dat is al honderden jaren het gevolg van innovatie. De mens blijft voorlopig nog de regisseur bij het gebruik van AI.


Hoe veilig is je data?

AI leert van data en gebruikt het voor de output. Maar wat gebeurt er met jouw data als je het invoert? Wordt het goed beschermt? Blijft de data van jou, of gaat het bedrijf achter de AI-tool ermee aan de haal? Voor de nieuwere AI-tools zijn dit nog altijd openstaande vragen. Grote spelers als Microsoft en overheden werken hard aan regelgeving en gebruikersvoorwaarden om jouw data en privacy te beschermen. Dat is en blijft natuurlijk altijd “work in progress”. Wees je daar van bewust als je data invoert als bedrijf of individu. En let er bijvoorbeeld op dat je geen privégegevens van jouzelf of een klant invoert in een AI-tool.


Wetgeving

China is al een aantal jaar bezig met wetgeving rondom artificial intelligence. Ook in Europa wordt er nu gekeken naar wetgeving om bedrijven en particulieren te beschermen. Van wie is de tekst bijvoorbeeld die je uit ChatGPT haalt? En wie is er verantwoordelijk voor de acties uit AI. Het is tenslotte gemaakt door allerlei teksten van andere mensen. Dient de auteur beschermd te worden? Het zijn vragen waar snel wetgeving over moet komen om duidelijkheid te scheppen. 

Het is belangrijk dat je als bedrijf nadenkt hoe je AI-tools inzet en bovenstaande bedreigingen serieus neemt. Denk er ook over na om beleid te ontwikkelen, zodat je collega’s de tools op een verantwoordelijke manier kunnen inzetten. 


Wat is de rol van de mens bij artificial intelligence

Wat ik echt indrukwekkend vind aan AI, is dat deze systemen kunnen leren en zich aanpassen. Ze kijken naar de resultaten van hun acties, leren hiervan en passen vervolgens hun gedrag aan voor betere prestaties. Maar artificial intelligence staat nog wel in de kinderschoenen. Zonder dat je aangeeft waar output onjuist of onethisch is, wordt het lastig voor het systeem om te leren. De mens blijft dus altijd een rol hebben in de controle van de output, evenals in het laten leren van het systeem.

Met artificial intelligence kun je als bedrijf mooie stappen zetten. Tegelijkertijd moeten we kritisch blijven nadenken over de impact van AI op de samenleving en ervoor zorgen dat menselijke waarden worden behouden tijdens het gebruik. Veel studenten gebruiken artificial intelligence bijvoorbeeld tijdens hun studie. Maar leren ze er nu echt zoveel van? En als we onze tools trainen met informatie, wat gebeurt er dan als de data niet representatief is voor de samenleving? Kan AI dan discriminatie versterken? Kortom, hoewel AI veel kan, zijn wij mensen uiteindelijk degenen die de koers bepalen.

Ben je benieuwd hoe je AI kunt toepassen voor efficiëntere bedrijfsprocessen? Laten we eens een digitale kop koffie drinken. Dan denk ik graag met je mee om de kansen en bedreigingen in kaart te brengen.

PLAN EEN AFSPRAAK


Bronvermelding
1. Wageningen Universiteit

Lees ook

Technologie is essentieel voor mkb-bedrijven om concurrerend te blijven en efficiënter te werken in een snel digitaliserende wereld. Ontdek de voordelen, kosten en relevante oplossingen voor jouw bedrijf in ons nieuwste blog! Technologie is niet

Wat is de betekenis van Business Intelligence? Wat zijn de voordelen van de analyse van big data voor jouw bedrijf? En welke stappen moet je nemen om het te implementeren? In dit blog vertel ik